söndag 23 juni 2013

Midsommar!

Vilken dag, solen sken och det var riktig sommarvärme.

Började dagen med gofika i solen med våra grannar, bara vara och njuta av solen. Härligt!

Vid lunch iväg till stallet där Ida skulle rida kompisens foderhäst och jag skulle rida Dip. En fin tur i skogen. Naturen denna årstid är magisk. Blommor och underbara lukter. Allt väl och vi bestämde att vi skulle galoppera på en passande stig. Vår prins har en förmåga att vilja tävla om han hamnar bakom de andra hästarna, men denna dag var han seg som kola, iaf när vi travade.

Galoppen flöt på bra, behagligt tempo för mig tills Ida hojtar att hon inte kan ligga och nosa oss i rumpan nå mer eftersom hennes häst var något piggare. Något motvilligt lät jag de gå före, dels för att jag inte visste hur "hennes" häst var och sen ekade Idas ord om hur pigg Dip var i skogen.

Nåväl, släppte förbi och ny galopp. Gick bra typ 20 meter innan Dip spände varenda muskel i kroppen, kortade upp sig och drog järnet, inget överdriv, han stack med mig på ryggen!!! Fick chockad tag i honom innan han gjorde samma sak igen. Jisses, jag blev chockad och faktiskt lite rädd, min tur att hojta till Ida att NU saktade vi av. Ida något besviken, hon ville ju galoppera mera, men jag tyckte det räckte. Provade en gång till på en fin sandstig. Jag red först, men så fort Ida närmade sig drog han igen. Jag förstår nu vad Ida menar att han "drar järnet" i skogen och kommer nu ha en ständig oro när hon ska ut i skogen tillsammans med andra.



Nöjd ponny, dels för att njuta i hagen, men även för att gett den äldre matten något spak i benen!

Kvällen tillbringades med goda vänner där vi typ åt heeeela tiden. Mycket trevligt. Fick även lite nya kompisar i form av små chiwawor. Mycket söta och dottern blev såld och önskade sig en egen i födelsedagspresent, pappan jublade...eller inte!



 
I sällskap, med någon snaps i strupen är man kaxig och kan lova saker man egentligen kanske borde tänka till lite extra på innan man lovar. Men är man stursk så är man. Grabbarna i gänget var säkra på att de skulle kunna bemästra ridning på hästryggen, och sagt och gjort så hade en modell större häst lånats in till dagen efter. No way out eller????? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar