söndag 26 augusti 2012

Multisporttävling del 2

Så var det över, för den här gången kanske man ska säga för det här var riktigt roligt.

Löpning
Dagen startade med att vi la ner div dryck mm som vi skulle ha med vid paddlingen, nere vid Lillgösken.
Upp till start och fixa cyklarna, hämta ut startpåsen där det viktigaste låg, kartan och roadmapen där platserna var beskrivna för de olika kontrollerna. 4 kartor med kontroller utmärka. Vi gick igenom kartorna och kände att en del kontroller hade vi noll koll på. Sen gick starten, en prolog där alla lag hämtade en flygbild över 5 kontroller som skulle hämtas via löpning. Sen på cyklarna.

I startfållarn, pirrig.
Foto: Petra Ström
Start på mtb
Foto: Hofors adventure race
Mtb
Alla körde en obligatorisk väg sen började man plocka kontroller. Andra kontrollen låg efter en mördarlång stenig och lerig stig, vi fick plocka några höjd metrar upp på fjällberget, maxpuls direkt, tog tid att komma ner i puls. Efter andra kontrollen följde några enkla kontroller, dock på svåra stigar där jag gjorde en vurpa, annars kändes det bra att sitta på mtb, för andra gången i mitt liv.

Paddling
Ner mot kanoterna hämta dryck och annat och tog en kanot och börja bära den till lämpligt ställe att lägga i den. Gick bra att komma i och paddlingen gick bra mot första kontrollen, som låg "bakom mitt hus", sen tillbaka för att ta nästa kontroll. Kanoten drog heeeela tiden hö, antingen var jag jädra stark i vänster sidan eller så paddlade vi helt enkelt fel! På väg ner blev vi omkörda av kompisarna som skrek åt oss att kanoten  stod upp över vattenytan fram (undra på det när man har sån tungviktare till man för han satt bak) Efter andra kontrollen bytte jag plats (utan att vicka, yes) satte mig längst fram, kanoten gick ännu sämre och bytte tillbaka mitt på sjön (utan att vicka, yes yes) tog sista kontrollen, började bli trött i armarna och på att paddla.

Kanoten ska i vattnet och det fixade mannen
Foto: Petra Ström
Mtb
Efter paddlingen upp på mtb-cykeln igen. Ännu en mördarbacke väntade till nästa kontrollen, fick gå uppför bitvis, även där maxpuls, dock inga känningar i bröstet. Några fler kontroller innan vi kom fram till Stollberget där löpningen med orienteringen startade. Första kontrollen inne i gruvan, ganska mörkt om man säger så, inga glasögon på, så jag fick hålla mig i Urban hela vägen igenom. Gruvan avslutades med 200 trappsteg upp igen, snacka om mjölksyra.

Nere i gruvan.
Foto: Hofors adventure race
Löpning
Dax för att använda kompass och karta på riktigt, inget vi har någon koll på alls. Detta blev verkligen uppenbart då vi kom helt vilse till andra kontrollen efter gruvan. Helt vilse, ingen  av oss visste var vi var och vi gick åt helt fel håll. Där "tappade" min käre man tillslut humöret och tänkte kasta den där j***a kompassen åt h*****e, tur han har en lugn och trygg fru ;-) Vi kom till sans med gröt i huvudet och började tillslut höra röster, och vi hittade äntligen kontrollen vid en grotta. Alla kontroller måste tas i rätt ordning. Efter denna följde ett sicksack mönster till de andra 7 kontrollerna, hit och dit från höjder till kolbotten. Träffade även på kompisar i damklassen som vi tog sällskap med en bit, trevligt.

Mtb
Äntligen klar med löpningen som kändes som en hel evighet.Nu upp på cyklarna vid Storberget och bege sig åt ett annat håll, där nästa kontroll innebar simning, mannen hoppade i med kläderna på och även jag började ta av mig skorna, men eftersom det räckte med att en stämplade denna kontroll (mot för alla andra där båda behövde vara framme vid kontrollen) valde jag att avstå. Där glömde jag min ryggsäck så mannen fick cykla tillbaka och hämta den, tack! Alla saker man hade med sig skulle tillbaka till mål. 

Sedan fortsatte orienteringen på mtb, på leriga, snåriga, hala stigar. Jag var nära vurpa där på den smala stigen. Sista kontrollen innan avslutande vid kanoterna, valde vi (jag) en mindre bra väg, där det var lera upp till knäna dessutom spöregnade det. Svårt att ta sig fram till kontrollen och fick gå med cyklarna bitvis. Sen sista biten kvar på asfalt, in och stämpla sista vid kanoterna sen raka spåret upp till mål, dock var det bara uppför sista biten och det "brann" i mannens ben medan jag cyklade på som aldrig förr, var kom den energin ifrån kan man ju undra. Skön känsla att bli påhejjad in i mål och få sig en macka.

I måååål!!!!!
Foto:Hofors adventure race

Jag och mannen spurtar in i mål, härlig känsla.
Foto:Hofors adventure race
Jag kan absolut göra om detta äventyr, men då kanske med lite mer framförhållning och lite mer karta-kompass träning. Tiden blev 5,15, 52 h och 4,5 mil. Otroligt bra och välordnad tävling som Hofors adventure race stod för. Kvällen avslutades med kräftor och härliga vänner.


2 kommentarer:

  1. Så impad av dig och Urban, ni gjorde det kanonbra!

    SvaraRadera
  2. Verkligen en bra prestation! :)
    (Helst att lyckas hålla sams med mannen i skogen... ;) )

    SvaraRadera