onsdag 19 januari 2011

"Det klickar i benen, men inte i armarna..."

Dessa var Jansa Bergströms sista uppmuntrande ord till mig ikväll...! (min passgång blev lite grubbleri för Jansa)

Teknkträning skidor på schemat ikväll, mycket mycket nyttigt kan jag lova. Vi hade förmånen att få hjälp av Jansa Bergström, långvarig tränare på skidor som b la tränat Britta Norgren m fl, med sig hade även brorsan Staffan, även han ett ess på skidor.
De började med att valla skidorna sen upp i slingan där vi fick börja med att visa upp vår eminenta teknik. Därefter visade Jansa hur en ren och rätt teknik ska se ut, fokus på knä och frånskjut från tårna för att få bästa tryck. Himmel, karln mer eller mindre svävade fram med en teknik som såg såå enkel ut. Han visade även när och var den bakre skidan skulle ta vid för bästa frånskjut.

Vi fick åka några svängar sen åkte stavarna eller "Balanspinnarna" som han även kallade dem bort. Nu skulle benen jobba. Det var svårt att få till trycket när man inte hade stavarna att balansera med. Med ett bra frånskjut så glider man med kraft framåt och därmed tjänar ett par decimeter, jojo! På med stavarna igen och nu till mitt problem, passåkning!!! Jag fick verkligen kämpa för att tänka rätt samtidigt som man skulle fokusera på all ny teknik. Tidvis fick jag till det, men sen tillbaka till pass, som en jävla kamel! Nästa moment vara att "stå still" med skidorna och enbart staka med stavarna som ALDRIG fick gå längre fram än tån och släppa staven så långt bak som möljigt. Både Jansa och Staffan åkte med eller stod still i spåret och peppade och gav tips och råd.

Vi fick sedan åka uppför backen, inte gå på skidorna utan åka. Väl uppe i backen var det då dags att ta sig ner i backen, lite dåliga spår och isigt. Även här bra tips och råd för att parera svängar utför med tryck på skidan och vinkeln på kroppen utför. Vi fick även lära oss att "textilbromsen" var bra att använda istället för att helt lost försöka parera skidorna på raka ben och då få längre fallhöjd vid ev fall. Vi testade diagonalstakning för att sedan dra ett varv runt slingan med coaching.

Jättebra kväll med -8 gr kallt. Nu blir det till att nöta teknik, det blir väl 5 mil utan stavar eller hur var det tjejer!

4 kommentarer:

  1. Coolt! Hann inte prata så mycket i går, full fokus på att bråka med mannen.... ;-) Tyckte det var värdelöst att åka i går, hur isigt som helst! Mysko också att din Mästare säger att trycka med tårna medan min bestämt säger att man inte ska det. Vi måste prata om det!

    SvaraRadera
  2. Ni var superduktiga, sög i er alla tips och råd som svampar! Även om det var f-bannat tråkigt att stå bredvid så var det roligt att se er swicha fram i spåret efter några vändor med råd!
    Är det inte som inom alla idrotter att alla "mästare" har olika filosofier?! Tycker det alltid varit så inom ridningen varje gång man bytt tränare så omkullkastas allt man trodde var rätt.... / Häxan

    SvaraRadera
  3. Ni verkar ju ha haft en jätterolig & givande kväll! Å vad jag oxå hade velat vara med!!!
    // Ann

    SvaraRadera
  4. Jag är glad bara tekniken funkar, men passgången blir jag förtvivlad över. Ann, du blir ju mä på nästa ju!

    SvaraRadera