torsdag 29 mars 2012

En titt i förskollärarens vardag...

Vet inte om jag har förmedlat på bloggen vilket omväxlande jobb jag har. Det hinner liksom hända mycket på kort tid eller samtidigt! Tänkte dela med mig av en händelse i mitt jobb.
Barnen älskar just nu spel, i alla former. Det är ju perfekt då de får träna matte, färger, motiv, vänta på sin tur mm. Ett spel som spelas mycket är fia med knuff, det klassiska ni vet. Det kan vara ganska omtumlande att vara med om en omgång. Kan tillägga att är det något jag är stenhård i så är det spel både på jobbet och hemma, inget fusk accepteras!

En tjej (1) frågar mig efter frukost om vi kan spela Fia med knuff, såklart svarar jag, fråga om nån fler vill va med, en tjej till nappade (2).Vi var 3 när vi startade. Jag blev tilldelad färgen gul, helt ok och vi satte igång. Tjej nr 2 slog till med 6:a direkt, varpå tjej nr 1 redan då började muttra. Efter något varv hade även jag fått ut min spelare och det suckades på andra sidan bordet och pratades om att kanske man skulle göra något annat, peppning peppning!

Hon fortsatte, varpå hon fick en 6:a och då även knuffade ut tjej 2. Ingetont öga från 1, hon hade minsann fler spelare på plan. Genast satte en strataegi igång att till varje pris knuffa ut fröken, de samarbetade. Jag som faktiskt ibland kan tänka utanför tävling för att inte knuffa ut de små, ändrade även jag min strategi, hårt mot hårt!

Det muttrades, knuffades och skrattades under spelets gång och fortfarande var det frökens spelare som var måltavla. Tjej nr 3 kommer in, får jag va med? Meeeen, vi har ju kommit så långt, du får va med nästa omgång, svarade 1 &2. Pedagog som jag  är sa jag att hon och jag kunde spela ihop, hon slog tärning och jag hoppade och vise versa. Gick bra, en annan pedagog kom och pratade och jag tappade fokus på spelet för ett kort ögonblick. Nästa gång var helt plötsligt alla mina spelare bortknuffade,  och tjej nr 3 var bestört. Det ordnade till sig, för det var ju inte på allvar, även om mina  spelare kanske fick en sämre position. Kille (nr 4) kommer och vill va med, så nu slog han tärningen och 3 hoppade med mina spelare. Spelet drog ut på tiden och det hann serveras  frukt under tiden.

Så under spelets gång händer följande: Nr 1 hämtar en apelsinklyfta mella varje slag, nr 2 står på stolen och sjunger vi gratulerar...Nr 3 sitter snällt kvar medan killen hjälper till med skönsjungandet på sin stol, en ny apelsinklyfta hämtades, telefonen ringer, det kommer  fler in i spelet, tjej 2 hoppar av och tjej 3 blir sur för att mina medspelare vinner. Som sagt en alldeles vanlig dag på jobbet!

Men vilket roligt och omväxlande jobb jag har!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar