söndag 13 februari 2011

Kristinaloppet 2011

...ja, jag skriver 2011 ifall något otippat skulle inträffa under resten av resan så man blir tvungen att köra detta lopp igen...!

Igår var man uppe halv 6 för att hinna trycka i sig havregrynsgröt. Sen hämtade vi upp Mari och träffades hos Ann & Magnus ( som för övrigt fyller 40 år idag, G R A T T I S! Dax att döna i Klangberget snart va?). I samlad trupp gick färden mot Norberg. -15 gr när vi kom fram och
fortfarande nervös om kroppen skulle fixa ett lopp och nu när det var så kallt ochså. Det var - 10 gr när vi stod för start.

Mari & Mallan redo för start

På väg...

Trångt i de 3 spåren ungefär i 3 km sen lyckades jag korsa skidorna och ramla på släta marken vid 2 km. Snacka om att vara snabb på fötter igen för att inte orsaka en massramling! Jag hade dåligt glid och mest på vänstra skidan, men de första 8 km gick bra med strålande sol och trevlig stämmning i spåret. Vid 8 km vätska i form av blåbärssoppa, vatten och sportdryck. Jag valde de två första. Vid den kontrollen hörde jag även på långt håll en ihärdig röst som hejjade fram "en Malin" kan ju aldrig vara mig de menar, jodå, där stod Christer och Elisabeth och det kändes överaskande kul, Tack tack!

Sen började stigningen uppåt med Galgbacken först ut, uppför, uppför och uppför. Efter det följde Brännvinsbacken och Saxbacken. Den sista var verkligen brant och lång med mycket lössnö, saxning stod på schemat! Efter det kom en av backarna nedför som jag bävat för, där fick Mari in ena skidan i en "driva" av snö och gjorde en vurp som jag, som tur var, hann parera. Allt gick iaf bra med Mari och hon fortsatte med fniss och skratt. Nu började vi närma oss kontroll 2 vid 18 km. Där i mitt i skogen kom Ida och Urban, härligt, vid den kontrollen stod även mamma och Stig-Gunnar. Samma sak serverades där plus att jag fick smak på apelsinerna. Jag var ganska trött vid det här laget, kroppen hade liksom gått på av/på hela tiden. Nu skulle stigningarna lätta sas de.

Men det fortsatte uppför, kanske inte lika brant, men uppför. Va f-n, skulle det aldrig lätta? De gjorde det tillslut även om jag hade räknat med mer utför och fler läskiga backar nedför, men de kom aldrig. Framme vid sista kontrollen vid 26 km var jag riktigt trött, där blev jag framhejjad av Christer och Elisabeth igen och hann ta ett kort snack med dom innan de sista asdryga 4 km slätåkning återstod. Ena ljumsken började lägga av och även ena axeln, allt gick mekaniskt. Vid 27 km var jag såå trött och hade mer än gärna klivit av, men med en peppande Mari tog vi oss framåt tills det var 1 km kvar, där Mari fick sin svacka och peppning på högsta nivå sattes igång. Det var alltifrån ostkrokar till ett gott rödvin som var peppningen. Sista km var den läääängsta plus att jag höll på att bli omkullåkt av en annan trött tjej som helt plötsligt bara bytte spår! Efter 3,29 h var jag till slut i mål.

Yes, jag hade fixat det, jag hade åkt tre mil på längdskidor som jag så länge hade orat mig för. Jag är stolt över mig själv! Stolt över Mari som hade varit mitt sällskap under hela loppet, taaaack! Stolt över Ann, Linda och Boel som hade kört ett kanonlopp. Vi ÄR bra tjejer! Nu fortsätter vi resan mot nästa etapp, cykling!

Idag hejjar jag på Maarit och Carina och Christer och Elisabeth, hoppas allt går bra och att spåren är lika fina idag!

8 kommentarer:

  1. Vilken härlig berättelse! Bra jobbat tjejen! Kul att läsa om din resa, vi träffade och Bellis och co och de berättade om hur duktiga ni tjejer var i går.

    Spåren var INTE bra i dag, fick kämpa för varje meter. Men så är det ibland, bara att bita ihop.

    SvaraRadera
  2. Grattis till första avklarade etappen i Tjejklassikern! Nu blir det bara lättare =)

    SvaraRadera
  3. Härligt jobbat Malin! Du är så himla duktig och kul att läsa. Instämmer med Maarit om spåren fick verkligen kämpa.

    SvaraRadera
  4. Tack själv Mallan! Håller helt med vi är ett gäng bra tjejer! Han var lite tråkig den där Inge Glid som gjorde oss sällskap bara. Förutom han hade vi ju en trevlig dag=)Blev ju en lätt känsla av sandpapper i spåren! Nu är det bara att ta nya tag inför resterande utmaningar! Kram Häxan

    SvaraRadera
  5. Ja, visst gjorde vi det bra allihopa!!! Nu har några av oss tjejvasan att ladda om till men sen är det bara att ta tag i cyklingen så¨vi får nog köra lite gemensam spinningträning innan det blir barmark och vi kan ut och cykla...

    Sen skulle ju en vinkväll också vara trevligt igen, något måste vi ju unna oss, eller hur!!!!=)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Men är det inte så att vi väntar på att få plaska runt i tunnan Linda? Med vinglasen guppande på någon bricka;) Eller hur var det?! Någon som minns? Eller var det häxans bastu....?

    SvaraRadera
  7. Ja, precis så har jag uppfattat det ochså. Tunna, vin och (kondom) mössa på :-)

    SvaraRadera
  8. Ja, ja, ja.... Klart vi ska bada i tunnan och dricka vin!!! Vi måste bara bestämma en helg så alla kan vara med....=)=)

    SvaraRadera