fredag 22 oktober 2010

No stress...not at all!

...eller inte!

Jag är tydligen en klen j-l som inte klarar av det tempo jag vill att mitt liv ska gå i. Kan inte hantera den fart jag vill att det ska gå i eller? Jag har numera valt själv vad jag vill att mitt liv ska innehålla. Barnen har blivit äldre och klarar sig på ett annat vis än tidigare och jag kan nu sysselsätta mig med andra saker än när de var mindre.

En del tid läggs ner på Ida´s intressen som till lika stor del är mitt intresse, hästar, även om jag inte sitter på hästryggen som hon gör. Det finns ju så mycket annat att pyssla med när det gäller hästar. Linus har sin bmx som han är relativt själgående i, vilket jag då och då kikar på med iaf ena ögat, det börjar bli lite för många konster på cykeln för att mitt hjärta ska stå pall. Duktiga är de båda två i sina intressen, jag=STOLT!

Och jag då? Heltidsjobb, ett jobb som jag verkligen trivs med, kan väl hålla med om att det är långa dagar med heltid, men jag är 38 år, frisk (?) har underbart härliga kollegor som man kan prata med om allt. Jobb= LOVELY!

Klämmer in träning då och då, kanske lite mer nu bara för utmaningen. Träningen är för mig avkopplande och skön samtidigt som det är väldigt roligt. Ta combaten t ex en träning i grupp med bra musik och konditionsträning med peppande ledare= JÄTTEKUL! Löpturerna kanske inte lika "jättekul", men en träning som jag gillar och man känner en härlig känsla av nyttighet när passet är avslutat. Lägger nivån helt efter mig själv, förutom när mannen är med och coachar :-) All annan träningen är bara bonus om jag hinner med som t ex core...

Vad ska jag dra ned på? Vet inte själv!

Motion, avslappning, regelbundna sömnvanor och balans mellan jobb och fritid, detta är enligt vårdguiden förebyggande mot spännings/stress huvudvärk. Ja, just det! Nu ska jag enligt läkaren idag få hjälp med avslappning via sjukgymnastiken. Vi får väl se vad det har att ge och när det kan ges för att ge den effekten som är den bästa.

Nog med besvärjelser över mig. Ikväll kommer ett glatt gäng partysugna vänner hit och de får väl göra det bästa för att muntra upp mig och göra mig avslaaaaaapnad! Har ju vilat idag och alla prover var ju bra så det är väl bara att gilla läget.

Trevlig fredag mina vänner!
Tjillevippen!

5 kommentarer:

  1. Ibland kan tanken på att man inte "får" stressa också bli lite stressande... Det ska väll vara en lagom blandning av allt, för plockar du bort något blir nog inte det bra heller! Tyvärr finns väll inget färdigt koncept hur man ska gå till väga, hoppas du hittar en väg som ger dig harmoni=) Kram/Häxan

    SvaraRadera
  2. Kanske vi får koka ihop en kuckelimuxblandning tillsammans du och jag :-) Ja du, var finns vägen till harmoni, och hur hittar man den? Låter ju som jag är helt i botten, men så är ju inte fallet!!! Försöker bara sortera bort lite måsten. Kram till dig ochså.
    Ps ta kvasten och flyg förbi nån dag vettja, vem vet kanske vi kan meditera eller nåt...Ds

    SvaraRadera
  3. Jag kan gärna flyga förbi någon dag, men vet du, har inte en j-la aning hur man mediterar... Men lär mig du;)!

    SvaraRadera
  4. Tänk på att allt roligt man planerar in även kan öka stressen. Väl medveten om det numera....man blir så klok med åldern.
    Skönt att allt var ok och att det "bara" var stressrelaterat. Ibland önskar man att orsaken var en annan, som är lättare att fixa!

    kram/anna

    SvaraRadera
  5. Du är absolut inte klen men jag förstår hur du tänker. Jag har själv varit i din situation har t.o.m. varit hemma en långt tid p.g.a. att ha varit in i väggen. Jag resonerade precis likadant som du i början. När dom ville sjukskriva mig satte jag mig på tvären med orden "men... jag kan inte vara hemma och sjukskriven har alltför mycket att göra på jobbet, hur ska det gå". Dom fick alltså tvinga hem mig! Och just då tyckte jag att hela världen rasade och vad är jag för en människa som inte orkar lite press.... men idag vet jag att så är det inte.
    Ta det lugnt och fokusera på det som verkligen känns bra och dra ner på alla MÅSTEN!!!!
    Många varma kramisar/Carina N (Core-tanten :))
    Krya på dig!
    P.S. Jag finns här om du vill prata, bara hör av dig!

    SvaraRadera